Bij spoed in avond, nacht en weekend 085 - 53
60 300

Collega's van de spoedpost vertellen

Bij ons staan de patiënten op de eerste plaats. Maar om goede patiëntenzorg te kunnen bieden, vinden we collegialiteit, eerlijkheid, positiviteit en teamspirit minstens zo belangrijk. Bij ons doen we het écht samen, hebben we vertrouwen in elkaar, zijn we betrokken en is iedereen belangrijk. Ben je benieuwd hoe onze collega's hun werk op de spoedpost ervaren en wat onze functies inhouden? Hieronder vertellen een paar van hen over hun ervaringen.

Functies binnen SHMB

Collega Annette vertelt: als doktersassistente op de spoedpost ben ik op onze locaties in Tilburg en Waalwijk het aanspreekpunt voor de binnenkomende patiënten. Patiënten melden zich bij mij, ik controleer de persoonsgegevens en meld in het systeem dat de patiënt aanwezig is. Ik houd overzicht over de agenda en overleg met mijn collega’s als ingeplande patiënten zich nog niet gemeld hebben. Ik houd overzicht over de wachtruimtes, houd zieke patiënten in de gaten en vraag zo nodig een huisarts, verpleegkundig specialist/physician assistant of omloopassistent om de patiënt eerder te zien. Verder controleer ik urines, doe ik de CRP-sneltesten via een vingerprik en ondersteun ik met klusjes in het callcenter. Tijdens de omloopdienst werk ik nauw samen met de dienstdoende huisartsen. Ik assisteer onder andere bij het hechten van wonden, ik begeleid benauwde patiënten en patiënten met pijn op de borst, enz.

"Het directe patiëntencontact, zeker tijdens de omloopdienst, maakt dit werk voor mij leuk en interessant. Elk contact en elke hulpvraag is anders en dat maakt mijn functie aan de balie erg veelzijdig."

Om dit werk te kunnen doen heb je een MBO-diploma als doktersassistent (niveau 4) nodig of ben je hiervoor in opleiding. Vanuit de spoedpost worden er diverse interne scholingen aangeboden, zoals de reanimatiescholing, scholingen over neurologie, diabetes, kinderziektes, enz. Op onze spoedpost is geen enkele dienst hetzelfde!

Collega Marjolein vertelt: alle zorgverleners van de Stichting Huisartsenposten Midden-Brabant doen hun uiterste best om er voor te zorgen dat patiënten de beste en juiste zorg krijgen. Patiënten mogen geen onnodig risico lopen op lichamelijke of psychische schade na een contact met de spoedpost. Daarom nemen wij allerlei maatregelen om de patiëntveiligheid te vergroten. Vanuit mijn functie als functionaris kwaliteit en veiligheid ondersteun en adviseer ik ons management hierover. 

"Zo houd ik me onder andere bezig met het behandelen van klachten, het analyseren van incidenten en calamiteiten, het voorbereiden van kwaliteitscertificeringen en het ondersteunen bij projecten op het gebied van kwaliteit en veiligheid."

Ooit werd ik verpleegkundige met het idee mensen beter te maken. Al snel bleek dat het daarbij niet alleen gaat om het daadwerkelijke ‘zorgen voor’. Zorgverleners kunnen wat argwanend zijn naar kwaliteitsadviseurs die van achter een bureau hun werk doen. Dit is voor mij één van de redenen geweest om me verder te ontwikkelen binnen de tak kwaliteit van zorg en de overstap te maken naar deze functie.

Op iedere afdeling en binnen iedere zorgorganisatie gaan er heel veel dingen goed, maar er zijn ook talloze maatregelen, systemen en gewoontes die het bieden van goede zorg in de weg staan. Mijn passie tot verbeteren is hierdoor ontstaan. Het uitzoeken van verschillende vraagstukken vind ik altijd erg leuk, vanwege het feit dat je op deze manier nieuwe kennis op doet die je weer kunt delen, met als doel de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Momenteel volg ik deeltijd een Master bedrijfskunde, met als richting Strategie en Innovatie. Door te blijven ontwikkelen kan ik een actieve bijdrage blijven leveren aan de steeds complexere vraagstukken binnen de zorg.

Collega's Charlotte en Marlou vertellen: wij werken met veel plezier als junior triagist op de spoedpost Midden-Brabant in Tilburg. Wij zijn beide 6e-jaars geneeskunde student en we werken hier alweer ruim een jaar! Dit geeft wel aan dat de diensten op de spoedpost dus goed te combineren zijn met een studie en coschappen. Natuurlijk wordt er van ons als junior triagist bepaalde medische kennis verwacht, maar het biedt ons ook de kans om naast onze studies enorm veel te leren. 

"Wat het werk leuk maakt? De afwisselende urgentie van telefonische contacten, het laagdrempelig contact en overleg met huisartsen, het inzicht krijgen in een grote organisatie van eerstelijns zorg en natuurlijk de samenwerking met onze collega's."

Collega Apostolia vertelt: ik ben inmiddels ruim 1,5 jaar werkzaam op de spoedpost als triagist en management-assistente en ik heb het hier ontzettend naar mijn zin. Wat mijn functie als triagist voor mij zo leuk maakt, is dat je werkt in steeds wisselende teams met zowel jongere als wat oudere collega’s, artsen in opleiding, huisartsen, verpleegkundig specialisten/physician assistants en huisartsenchauffeurs. Daarnaast zijn de werkzaamheden afwisselend en geen dienst hetzelfde. De werkzaamheden bestaan uit omloopdiensten, waarbij ik de consultartsen ondersteun bij medische handelingen. Daarnaast bestaat een groot deel van mijn werk uit het toepassen van fysieke- en telefonische triage, waarbij ik direct in contact ben met de patiënt en op basis van mijn medische kennis een inschatting maak van de voor de patiënt benodigde zorg.

"Het blijft voor mij een mooie uitdaging om elke gesprek weer nieuwe patiënten te spreken en hem of haar zo goed mogelijk te helpen."

Op de spoedpost zijn er diverse mogelijkheden om intern door te groeien, ook dat maakt het interessant om hier te werken. Zo ben ik naast mijn functie als triagist ook werkzaam als management-assistente. Hierbij ondersteun ik de manager bij het invullen van het dienstrooster en het opstellen en actualiseren van protocollen. Kortom; meer dan voldoende uitdaging om mezelf verder te ontwikkelen en de spoedpost in zijn volle breedte te leren kennen!

Collega Esther vertelt: als mentor heb je de taak om de kwaliteit van de triage van de huisartsenpost waar mogelijk te verbeteren en te waarborgen. Daarnaast ondersteun je de manager van de huisartsenpost. Dit doen we door onder andere één op één coaching trajecten in te zetten met onze (junior) triagisten.

Mede door onze aanwezigheid in het callcenter zijn we laagdrempelig bereikbaar voor onze collega’s. Daarnaast beoordelen we toetsgesprekken, werken we nieuwe collega’s in, voeren we evaluatiegesprekken, geven we scholingen en geven we mede vorm aan het meerjaren-opleidingsbeleid voor onze (junior) triagisten en doktersassistenten.

"Dit alles zorgt ervoor dat we een afwisselende baan hebben waarin we proberen het beste uit onze collega’s te halen en de triage goed te laten verlopen. Hierbij vinden we het natuurlijk belangrijk dat collega's hun functie met plezier kunnen uitvoeren!"

 

Collega Simone vertelt: bij ons heeft iedere secretaresse naast een aantal algemene taken, zoals het aannemen van de telefoon, het bemannen van de balie en taken op facilitair gebied, ook een eigen takenpakket. Ik ondersteun de functionaris kwaliteit- en veiligheid en ik houd me bezig met de (interne) PR en communicatie. 

Als secretaresse kwaliteit- en veiligheid ondersteun ik bij het organiseren en notuleren van besprekingen en het compleet maken van dossiers van klachten en incidenten. Ook houd ik de interne protocollen up to date en zorg ik dat aanpassingen hierin steeds verwerkt worden.

Mijn werkzaamheden voor de (interne) PR en communicatie houden ondere andere in dat ik ons intranet en de externe website up-to-date houd. Daarnaast zorg ik ervoor dat alle huisartsen en medewerkers wekelijks een digitale nieuwsbrief ontvangen en dat onze digitale informatieschermen steeds worden bijgewerkt. 

"Mijn functie als secretaresse op de spoedpost is heel afwisselend en geen dag is dan ook hetzelfde."

Samen met mijn collega-secretaresse ondersteunen wij de manager huisartsenposten bij het voorbereiden, notuleren en uitwerken van de diverse teamoverleggen. Ook zijn er door het jaar heen diverse bijeenkomsten te organiseren zoals de gezamenlijke jaarafsluiting, een gezellige zomerborrel of de meer formele bijeenkomsten voor bijvoorbeeld de bestuurder en de huisartsen.

Tot slot ben ik nog lid van het crisisteam HaROP (HuisArtsen Rampen OpvangPlan). Mocht er zich in de regio een crisis of ramp voordoen dan zorgt onder meer dit crisisteam ervoor dat patiëntenzorg voor de volle capaciteit van de Midden-Brabantse huisartsenzorg zo goed als mogelijk kan doorgaan. Erg interessant en leerzaam om hierbij betrokken te kunnen zijn!

Collega Eveline vertelt: Ik ben al geruime tijd werkzaam op de huisartsenpost. Vanuit mijn werkervaring als doktersassistente ben ik begonnen als triagist en na verloop van tijd doorgegroeid naar de functie van senior triagist. Dit houdt in dat ik een coördinerende rol heb tijdens de diensten en ik het overzicht houdt in het callcenter.

"Het leuke aan mijn baan op de huisartsenpost is dat er genoeg mogelijkheden zijn om je kwaliteiten in te zetten. Naast het doorgroeien naar een andere functie, is het ook mogelijk om deel te nemen aan diverse werkgroepen bijvoorbeeld."

Verder is een baan op de huisartsenpost goed te combineren met een baan als doktersassistente in een huisartsenpraktijk, waar je doordeweeks overdag werkt.

 

Collega Meike vertelt: op onze spoedpost werk je echt in teamverband. Er zijn veel verschillende functies binnen deze post, maar toch zijn we erg nauw bij elkaar betrokken waardoor je iedereen kent. Ook vind ik het leuk dat er ondanks de soms hoogoplopende wachtrij, er op rustigere momenten ook tijd voor elkaar is. Bijvoorbeeld tijdens de gezellige teamuitjes die de personeelsvereniging HAPpiness regelmatig organiseert. Ook is het erg fijn dat het harde werk zo gewaardeerd wordt.

"Wat mijn functie zo leuk maakt is de afwisseling. Aan het begin van je dienst weet je nooit wat je die dag te wachten staat."

Soms is het lastig om de juiste urgentie van een hulpvraag in te schatten, maar als je dan later hoort dat je de situatie goed ingeschat hebt, geeft dat een goed gevoel. Ook vind ik het erg leuk om af en toe een omloopdienst te doen, waarbij je de huisarts assisteert met handelingen. Deze combinatie van diensten zorgt ervoor dat dit voor mij de ideale werkplek is. Om aan de slag te kunnen als triagist heb je een afgeronde MBO-opleiding tot doktersassistente of verpleegkundige (niveau 4) nodig. Vervolgens wordt er vanuit de spoedpost een intern en leerzaam opleidingstraject aangeboden, waarbij je onder andere een schriftelijk landelijk examen moet maken om zo het triagistendiploma te behalen.

Collega Yvonne vertelt: na lang werken op een Spoed Eisende Hulp heb ik op de spoedpost de kans aangegrepen om zelf spreekuur te gaan doen, waarbij ik verantwoordelijk ben voor kwaliteit van zorg en waar ik invloed heb op wachttijden van de patiënt. Er wordt zelfstandigheid van me gevraagd op het medisch technisch vlak, maar ook op het sociaal-emotioneel vlak. Een patiënt gaat na de behandeling of het consult in de meeste gevallen naar huis en moet weten waar hij/zij op moet letten. Dat betekent dat ik alert, zorgvuldig en compleet moet zijn. Hierbij is empathie een aspect; waarom komt de patiënt nu met deze klacht? Wanneer ik daar op in ga, ervaar ik vaak een prettig consult.

"Via de Stichting Huisartsenposten Midden-Brabant heb ik de kans gekregen om dit vermogen in een fijn en ontspannen leerklimaat te ontwikkelen en heb ik de 2-jarige master VS-opleiding kunnen volgen."

Hiervoor ben ik binnen een dagpraktijk uit de regio begeleid om geprotocolleerde zorgvragen het hoofd te leren bieden en mezelf te ontwikkelen tot een gewaardeerde nieuwe zorgaanbieder. Dit in een tijd waarin steeds meer zorg binnen de 1e lijn gegeven wordt.

Ikzelf ben een ‘acuut’ type; ik vind het prettig om per dag verrast te worden door wat er op me af komt. Voordeel van het werken op de spoedpost is dat het fysieke werk minder zwaar is; daarnaast zie je maar één patiënt tegelijk. Op de spoedpost zijn we als nieuwe beroepsgroep prettig ontvangen; huisartsen, triagisten, omloopassistenten en kantoorpersoneel waren en zijn allemaal benieuwd en enthousiast over de rol die we kunnen spelen in de zorg van de toekomst. Qua opleiding is een afgeronde HBO-Verpleegkunde en twee jaar werkervaring de basis om de opleiding Verpleegkundig Specialist te kunnen volgen. Voor de opleiding Physician Assistent is iedere andere erkende HBO-opleiding in de gezondheidszorg mogelijk, waarbij ook twee jaar praktijkervaring in directe patiëntenzorg vereist is.